12. Rejsen til Nordnorge

12. dag.  Å i Lofoten til Trondheim – 24. januar 2015.

Laaang køretur på 700 kilometer

Klokken er 5.15, da vækkeuret ringer. Jeg skal med færgen kl. 7.00 fra Moskenes (Lofoten), og jeg skal være der tre kvarter før. Laver kaffe, tager et bad, samler mine ting, og kører afsted. Jeg er ikke frisk, for jeg er vågnet mindst tre gange med drømmen om, at jeg er kommet for sent op.

Jeg har forudbestilt færgen (hvilket koster kr. 100 kr ekstra i bestilingsgebyr) oveni de kr. 692 færgen koster. Turen tager tre timer, og det er noget gyngende med bovtoppen rytmisk bankende mod vandet. Da kvalmen har lagt sig sådan nogenlunde går jeg i gang med at skrive opdatering og redigere billeder.

imageJeg har egentlig ikke tænkt på det før nu. Men det går op for mig, at der “kun” er 1200 km til Oslo. Det betyder med andre ord, at jeg måske kan spare en overnatning. Det betyder bare lang kørsel. Jeg venter med at tage beslutningen til senere.

Gensyn med Saltfjeldet

Jeg har på forhånd besluttet mig for, at Saltfjeldet med sine 692 meter over havet skal have et lille ophold. Jeg er vild med den måde det flade landskab på toppen af fjeldet bare spyer sne over vejen i spor, der konstant skifter. Da jeg når på toppen har jeg imidlertid glemt, hvor ind-til-benet-koldt der er heroppe. Så det bliver til et kort ophold med optagning af video og foto, før jeg ræser videre.

Saltfjeldet, Norge

Det er utroligt, så meget fjeld, der er. Det ene fjeld efter det andet. Og alle veje kræver ekstra stor opmærksomhed, for der er svine-glat. Det tærer på kræfterne. Men jeg får da taget disse fotos på turen også.

Norge2015-54Net

Norge2015-53Net

Da jeg har kørt 530 kilometer holder jeg ind og checker overnatningsmuligheder i nærheden på mit medbragte internet. Jeg kan få en intermistisk hytte uden indlagt vand til kr. 500,-. Det ligger 50 km væk efter Levanger. Men Trondheim ligger 170 kilometer væk, og er en lidt mere interessant by. Det betyder bare to timers kørsel mere, og klokken er snart 19. Det er dælme hårdt. Tænker, at jeg måske kan slå et smut i byen i Trondheim, når jeg når frem. Samtidig betyder den ekstra køretur, at jeg har kortere køretur til Oslo dagen efter, og det betyder en del, da jeg der skal overnatte hos Per Marius og Ann Britt. Jeg vil helst ikke komme alt for sent. Jeg bider tænderne sammen og kører de to timer mere.

Sove – bare sove

Da jeg ankommer til Trondheim, har jeg kørt 10 timer (oven i de tre timer, færgen tog fra tidlig morgenstund), så da jeg har fået taget mig sammen til at lave mad – er der ikke mere Lars tilbage til en bytur. Jeg går i stedet i seng ved midnatstid og sætter vækkeuret til kl. 9.00. Det er nu også let at fristes til at blive på rummet, for jeg har fundet et rum til fire personer med eget køkken på et hotellignende sted midt i Trondheim til kr. 635,-.

Og da jeg var ude at ryge, mødte jeg disse to personer på vej ind på hotellet igen. Det var lige som en af grundene til, at jeg valgte at blive – altså hvis de alle sammen var sådan i byen :-)